dinsdag 18 oktober 2011

Hill City
Overnachting: KOA Cabin, 69 dollar
Afstand 75 km

We zijn vroeg op pad. Het plan is om bij Mount Rushmore National Memorial te ontbijten. Vanaf de camping is het maar een paar kilometer rijden. Er zijn grote parkeerplaatsen. Omdat we vroeg zijn, staan we aardig dicht bij de ingang. Aangezien Mount Rushmore onderdeel is van de National Park Services kunnen we ook hier gebruik maken van onze pas. Er is een visitor center maar we lopen eerst door naar het restaurant. Dit blijkt een enorme zaal te zijn, in cafetaria-stijl. We gaan voor een Rushmore ontbijt; roereieren, sausages en hash browns voor slechts $ 3,50. Vanaf de eetzaal hebben we een goed uitzicht op de vier presidenten. De zaal zelf wordt opgesierd door vlaggen van alle staten. Hier kan elke Amerikaan zijn hart ophalen.

Na het ontbijt lopen we langs de Avenue of the Flags naar The Presidential Trail, het pad dat voor het monument langs loopt. Onderweg komen we Lincoln tegen, althans iemand die zich heeft uitgedost als Lincoln. Martin en Marijke gaan met hem op de foto.
Daarna nemen we nog een kijkje in de werkplaats van Borglum, de beeldhouwer die de beelden in de rots ontworpen heeft. Hier zien we de oorspronkelijke opzet: de vier presidenten incl. bovenlijf. Door geldgebrek zijn uiteindelijk alleen de hoofden gerealiseerd. Ook blijkt dat Jefferson eerst rechts van Washington (voor de kijkers links) was gepland. Na zo'n twee jaar werk aan het hoofd bleek dat het graniet te veel scheuren vertoonde en besloot men alles weg te halen en opnieuw te beginnen aan de andere kant van Washington.

Na Mount Rushmore rijden we via het Custer State Park terug naar de camping. Een schitterende route. We zien bizons, herten en wilde ezels. Het laatste stuk door de Needles is erg indrukwekkend. Grijze rotsen in prachtige naaldvormige figuren. Een paar keer moeten we door een zeer smalle tunnel waar auto's elkaar niet kunnen passeren. Het is een kwestie van langzaam rijden en goed uitkijken of er geen tegenligger aankomt. Enige kilometers voor de camping ligt het Sylvan Lake. We besluiten hier nog even rond te lopen en de kinderen willen zwemmen. Het is een prachtig meer en de kinderen zijn dan ook niet de enigen die even een duik willen nemen, Het kost moeite om een parkeerplaats te vinden, maar uiteindelijk lukt het toch. De kinderen kleden zich om en gaan zwemmen.

Wij gaan ondertussen een rondje om het meer lopen. We hebben echter nog geen 500 meter gelopen of de lucht wordt opeens vreselijk donker. We gaan meteen terug naar het strandje waar de kinderen zijn. Deze zijn inmiddels ook al het water uitgegaan. Op een holletje rennen we allemaal naar de auto en we hebben de deuren nog niet achter ons dicht gedaan of het onweer en de regen barsten in alle hevigheid los. Als de ergste regen voorbij is, rijden we terug naar de camping.